Lunchlecture “TECHNOLOGY IS NOT THE STARTING POINT FOR INNOVATION”
About this event
- Category
- Educatief
- Organizer
- ToeCo
- Date and time
- Oct 6, 2023 12:30 - 13:30
- Location
- RA3334
[English version below]
“TECHNOLOGIE IS NIET HET STARTPUNT BIJ INNOVATIE”
Van Twente via FMCG, Energie en eCommerce naar innovatie in de zorg: wat drijft Raoul Zaal?
Zijn zoon lag in het ziekenhuis. Als ouder kreeg hij bij diens ontslag een grote bruine envelop mee. Daarin zat het medisch dossier dat hij zelf naar de nieuwe behandelende arts moest brengen. “Ik stond perplex. Ik kwam uit de digitale wereld en dacht, dit kan echt anders. Sindsdien ben ik extreem gemotiveerd voor innovatie in de zorg, want daar valt nog zoveel te verbeteren.” Innovatie die ook noodzakelijk is om het groeiend tekort aan zorgverleners te compenseren. Verrassend wel voor iemand uit de IT is dat hij van mening is dat technologie niet de hoofdrol heeft bij die innovatie. Het gaat om de ‘job to be done’. Mensen helpen om langer zelfstandig te blijven, de ziektelast van patiënten weg te nemen, het werk van zorgverleners te verlichten of kosten te verlagen. Technologie kan daarbij helpen. Als je weet wat de job to be done is, wordt innovatie makkelijker. Innoveren doet hij nu als CEO van Syntilio, een bedrijf dat met behulp van technologie (platform) zorg op afstand ondersteunt. Daarvoor was hij CEO bij FocusCura, marktleider in zorginnovatie en inzet van (thuis)zorg- technologieën. Maar zijn carrière begon, na een actief studentenleven in Enschede, in de ‘Fast-Moving Consumer Goods’ (FMCG), o.a. bij Friesland Campina. Daarna bekleedde hij verschillende functies bij bedrijven als Booking.com, Essent en Dé VakantieDiscounter en coacht hij al vele jaren verschillende (vooral jonge) ondernemers. Raoul studeerde Technische Bedrijfskunde van 1987 tot 1994.
------------------------------------------
ABOUT Raoul Zaal (TBK '94)
Innovates in the healthcare sector at Syntilio
“TECHNOLOGY IS NOT THE STARTING POINT FOR INNOVATION”
From Twente via FMCG, Energy and eCommerce to innovation in healthcare: what drives Raoul Zaal?
Raoul Zaal’s son was in the hospital. As a parent, he received a large brown envelope when he was discharged. It contained the medical file that he had to take to the new treating doctor himself. "I was perplexed. I came from the digital world and thought, this can really be different. Since then I have been extremely motivated for innovation in healthcare because there is still so much to improve there.” Innovation is also necessary to compensate for the growing shortage of healthcare providers. Surprisingly, for someone from IT, he believes that technology does not play the leading role in that innovation. It's about the job to be done. Helping people to remain independent for longer, removing the burden of disease from patients, easing the work of healthcare providers or reducing costs. Technology can help with that. If you know what the job to be done is, innovation becomes easier. He is now innovating as CEO of Syntilio, a company that supports remote care using technology (platform). Before that, he was CEO at FocusCura, a market leader in healthcare innovation and the use of (home) healthcare technologies. But his career started, after an active student life in Enschede, in the 'Fast-Moving Consumer Goods' (FMCG), including at Friesland Campina. He then held various positions at companies such as Booking.com, Essent, and Dé Vakantie Discounter and has been coaching various (especially young) entrepreneurs for many years. Raoul studied Industrial Engineering and Management from 1987 to 1994.
Participants
Please login to view all participants